gyorsétel hatásai

Fiatalabb koromban előfordult, hogy gyorskaját ettem, utána pedig az esetek elég nagy részében gyomorfájástól szenvedtem. A szervezetem már akkor is jelezte, hogy valami olyat kapott, amire nincs semmi szüksége. Ebben a cikkben a gyorsételek káros hatásai és hátrányai a fő téma, illetve megpróbállak rávenni arra, hogy messziről kerüld el őket. És nem csak akkor, ha fogyni akarsz, hanem akkor is, ha nincs felesleged, de az egészséges táplálkozás és életmód a célod.

Rohanó világunkban gyakran még az egyik legfontosabb dologra sincs időnk, nevezetesen arra, hogy rendes ételt együnk. Ez azért kulcsfontosságú dolog, mert amit beviszel, abból építed fel magad. Ha rendszeresen gyorsétkezdében töltöd meg a hasad, előbb utóbb jelentkezni fognak a nem kívánt hatások.

Mi a gyorsétel, mi számít annak?

Amerikából származnak a gyorsételek, másik nevük találóan „junk food”, azaz szemétkaja, illetve szolidabb kifejezéssel „fast food”, vagyis gyorskaja. Sajnos nagyon könnyű rászokni ezekre, mert fűszeresek, szószosak, intenzív ízűek, ebben gyakran persze mesterséges ízfokozók játsszák a főszerepet. Értékes, valóban tápláló tápanyag kevés van bennük, kalória viszont rengeteg. Különösen aggasztó, hogy a fiatalabb, tizenéves korosztály körében mennyire népszerűek a gyorsétkezdék.

A teljesség igénye nélkül az alábbiak tekinthetőek gyorsételnek:

  • Olyan hamburger, gyros, hotdog, sült krumpli, fish & chips, taco, pizza, amely nem otthoni, egészséges alapanyagokból készült.
  • Útszéli büfék, utcai lakókocsik ételkínálata.
  • Nagy nemzetközi gyorsétterem láncok jóformán teljes étel kínálata.
  • Instant ételek, por állagú ételek, amelyekhez csak vizet kell önteni, és felmelegíteni.
  • Előre csomagolt tartósítószeres szendvicsek, amelyek főleg benzinkúton kaphatóak.

Miért olyan káros, mik a hátrányai?

Ezért kerüld el őket, amennyire csak lehetséges:

  • Általában nem tudod, hogy pontosan mi miből áll.
  • Azt sem, hogy mennyire friss alkotókból épül fel.
  • Biztos lehetsz benne, hogy minden hozzávalóból a legolcsóbbat találsz benne, hogy maximális legyen az eladó profitja.
  • Többnyire nagyon zsíros, nagyon sós, koleszterindús, magas kalóriatartalmú ételekről van szó.
  • Sokszor cukrot tesznek olyan ételekbe is, amelyekben nem is gondolnád, hogy van (pl. hamburger zsemléje, kínai gyorsétkezde spagettije és a spagettire való csirkeragu, stb.).
  • Intenzív ízük miatt hajlamosak vagyunk többet fogyasztani belőlük, mint amennyitől jóllakunk, sőt néha függőséget is okozhatnak.
  • Mesterséges adalékanyagok is előfordulhatnak bennük, összetevők listát viszont nem nagyon kapsz hozzájuk.
  • Kevés értékes tápanyag szorult beléjük.
  • Hosszú távon súlyos betegségekhez vezethet a rendszeres fogyasztásuk, pl. elhízás, keringési megbetegedések, cukorbetegség, stb.

Mi lenne, ha egy hónapig csak ezt ennéd?

2004-ben forgattak egy dokumentumfilmet (Super Size Me címmel), amelyben a főszereplő 30 napon át csak a Mc Donald’s kínálatában lévő gyorsételeket és italokat fogyasztotta. A film rendezője egyben a főszereplő is, mondhatni magára vállalta a kísérleti nyúl szerepét. Ugyan a mennyiséggel kicsit sem spórolt az úriember, de a végeredmény így is megdöbbentő volt. Megnéztem a filmet, főhősünk 24,5 fontot, azaz 11 kilót hízott, és egészségügyi problémák is jelentkeztek nála. A koleszterinszintje jelentősen megemelkedett, a testzsír százaléka pedig 11-ről 18-ra nőtt. Folyamatosan levert volt, depressziós lett, fájt a feje, a kísérlet vége felé elvégzett vérvizsgálatának a rendkívül rossz eredményei pedig még a sokat látott orvosokat is meglepték. Pedig mielőtt belevágott, minden értéke kiváló volt. És ehhez a nagyfokú egészségromláshoz csupán egyetlen hónap kellett.

Végül öt hónap alatt sikeresen visszafogyott 9 kilót, a maradék 2 kilót viszont elmondása szerint további kilenc hónapjába telt leadni.

Hogyan kerüld el őket?

Kis odafigyeléssel jelentősen csökkentheted a lehetőségét annak, hogy gyorskajáldában kelljen bármit is fogyasztanod, így a káros hatásait is elkerülheted. Néhány tipp:

  • Főzz rendszeresen otthon, akár előre is, és egyszerre ne csak egyetlen adagot.
  • Ha a munkahelyeden rossz minőségű a menza, vagy egyáltalán nincs is étkezési lehetőség, csak rendelni tudnál, akkor vigyél be saját készítésű ételt, és edd azt.
  • Ha mindenképpen rendelned kell valamit, az ne pizza, hamburger és hasonlók legyenek, válassz olyan helyet, ahol valami rendes ételt adnak. Jó választás pl. a sült hal vagy grillezett csirkemell párolt zöldséggel, azt nem nagyon lehet elrontani, vagy bármilyen más egészséges étel.
  • Ha hosszabb útra mész, ne útszéli büfében állj meg enni, hanem csomagolj magadnak előre ételt. Ha nem tudtál magadnak előre ennivalót készíteni, akkor anyagi lehetőségeidtől függően gyorsbüfé helyett inkább egy közértbe vagy esetleg egy igényesebb étterembe térj be.

A fővárosban a legrosszabb a helyzet

Bár nem meglepő, csak egy kis érdekesség, hogy a Google keresési trendeket vizsgáló szolgáltatása szerint (Google Trends) a fővárosban keresnek csak rá megjeleníthető mennyiségben a gyorskaja kifejezésre. Egyik vidéki régióban sem tud a rendszer adatokat megjeleníteni, mert ezekben nincs rá akkora érdeklődés.

gyorskaja

Hogyan nyerd vissza a jó formádat?

Akár a gyorsétel, akár más rossz szokás tette rád a felesleget, szívesen segítenek neked lefogyni, ha ez a célod, és bizalmat szavazol nekem.

A legaktívabb lehetőség a napi kapcsolattartással járó személyes fogyókúra mentorprogramom, ahol együtt haladunk a célod felé vezető úton. Minden egyes napodról számot kell majd adnod, és a felmerülő kérdéseket azonnal megbeszéljük. Ez a program csak egy telefonos egyeztetést, felmérést követően érhető el, és valóban elszántnak is kell lenned, ha bele szeretnél vágni. Cserébe garantáltan kihozom belőled a maximumot! A részvételi feltételeket és a jelentkezést az ingyenes, kötelezettségmentes hívásra ide kattintva érheted el.

Az sem gond, ha a saját tempódban és időbeosztásodban szeretnél haladni, ezért alkottam meg az online fogyókúra programjaimat. Egy zárt tagsági felületen éred el a felkészítő anyagokat, diéta étrendeket, sportolási tanácsokat. A háromlépcsős lépésről lépésre útmutatók is tartalmaznak mindent, ami a sikerhez szükséges.

Ha pedig még csak ismerkedsz az egészséges és tartós fogyás témakörével, töltsd le az ingyenes kiadványomat, amely remélhetőleg számodra is sok hasznos információval szolgál.

0 hozzászólás

Hozzászólások

Kérdésed vagy véleményed van?
Írj bátran! (Az E-mail cím nem jelenik meg nyilvánosan, a Honlap nem kötelező.)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük